wtorek, 22 lutego 2011

Planowanie - plan podróży

Jedną z najważniejszych i najbardziej pracochłonnych czynności jest wykonanie dobrego planu podróży. Co musimy wiedzieć przed przystąpieniem do wykonania planu:

- termin wyjazdu

- czas na jaki chcemy wyjechać

- priorytetowe miejsca jakie chcielibyśmy odwiedzić

- jakim budżetem dysponujemy.

Mając powyższe dane musimy zaplanować kolejność miejsc postojowych, czas jaki w nich spędzimy, ile czasu zajmie nam przemieszczenie się pomiędzy tymi miejscami itp.

Swój plan podróży tworzyłem przy użyciu google maps oraz terminarza, w którym rozpisywałem dzień po dniu wszystkie planowane miejsca, wycieczki, atrakcje, noclegi itp.

Należy zwrócić szczególną uwagę na to ile czasu planuje się na dane miejsce. Wiem z doświadczenia, że często musiałem modyfikować swoje plany, bo okazywało się że nie starczy mi na wszystko czasu. Przykładowo patrząc na mapę Nowego Jorku i jego mały wycinek jakim jest Manhatan, planowałem, że zobaczę tam wiele ciekawych miejsc. W praktyce okazało się, że Manhatan jest tak duży, że przejście go pieszo w jeden dzień z góry na dół tak, by przy tym jeszcze coś pozwiedzać jest praktycznie niemożliwe. Aby ziwiedzić tylko niektóre miejsca na Manhatanie potrzeba minimum 3-4 dni.

Przy planowaniu czasu dojazdu między poszczególnymi miastami/miejscami niesłychanie pomocny jest google maps. Obliczy na odległość i średni czas przejazdu. Można tam zbudować całkiem złożony plan z wieloma punktami pośrednimi. Czas przejazdu jest też łatwo obliczyć samemu, gdyż sieć dróg jest na tyle dobra, że spokojnie można założyć, że przejazd będzie odbywał się bez przeszkód z maksymalną dopuszczalną prędkością 80-130km/h. Można więc śmiało założyć, że każde 100 km przyejedziemy w godzinę.

Na podstawie planu możemy przewidzieć kiedy gdzie będziemy. Na tej podstawie rezerwujemy następnie hotele, samochód/samochody itp.

Można też (ja tak zrobiłem) zabrać ze sobą laptopa z planem podróży, a następnie szukać hoteli z bezpłatnym dostępem do netu, tak by móc rezerwować przez internet poszczególne usługi z kilkudniowym wyprzedzeniem, gdy już jesteśmy pewni, że termin danej usługi się nie zmieni. Z polski zarezerwowałem tylko samolot i pierwszy hotel w Nowym Jorku. Pozostałe hotele i samochody rezerwowałem na bieżąco przez internet z kilkudniowym wyprzedzeniem. Jest to duzo bezpieczniejsze, bo w przypadku jakiegos poślizgu czasowego nie sypie nam się cała reszta. Jedyny wyjątek stanowią tu ew. rezerwacje na przeloty. Te lepiej zamawiać z dużo większym wyprzedzeniem, bo cena dosłownie rośnie w oczach im bliżej do terminu wylotu.

1 komentarz:

Anonimowy pisze...

Super :) Czy można na priv dot. podróży? Pozdrawiam!